2016. október 14., péntek

Fogalomtérkép

Gondolattérképet készíteni hasznos dolog, hiszen a segítségével rendszerezhetjük a tudásunkat, könnyen átláthatunk egy témát vagy akár gyorsan átismételhetünk egy régen olvasott szöveget. Az egyik kurzusomra is kellett már ilyet készíteni, majd a kész produktumot fel kellett tölteni egy felületre. A gondolattérképemet megrajzoltam kézzel, majd az egészet igyekeztem a Wordben szövegdobozok és nyilacskák segítségével elkészíteni, hogy el tudjam küldeni az oktatónak. Elég macerás volt a dolog, megszenvedtem vele, de végül sikerült. Ez pár hete történt, azóta viszont két csoporttársamnak köszönhetően megismerkedtem a Mindomo és a Mindmeister nevű alkalmazásokkal, amik pontosan azt a célt szolgálják, amit én a Word segítségével próbáltam megoldani: könnyen készíthetünk velük gondolattérképeket. Mindkét programot kipróbáltam és határozottan egyszerűbb volt ezekkel dolgozni, mint szövegdobozokat és nyilakat beszúrni, majd az elrendezgetésükkel szöszmötölni. A két alkalmazás tulajdonképpen nem igazán tér el egymástól, csak a felületük más. Én személy szerint a Mindomoval ismerkedtem meg jobban, így erről tudok nyilatkozni. Az egyik szaktárgyamhoz, a történelemhez kapcsolódóan készítettem egy gondolattérképet Károly Róbert uralkodásáról. A térkép készítése előtt többféle sablonból lehet választani, majd miután ez sikerült, elkezdhettem a munkát. A felület kezelése nem bonyolult, könnyen hozzáadhatunk új szövegdobozokat és a program magától elrendezgeti azokat, a sablonnak megfelelően. Én szerettem volna a saját munkámhoz képeket feltölteni, de sajnos az a prémium felhasználók kiváltsága. Linkeket azonban bátran be lehet szúrni, én is éltem a lehetőséggel. A kiinduló szövegbuborék mellé rendeltem egy hivatkozást, ez azonban nem túl feltűnő. Hasznos lenne, ha a link ikonjának a mérete módosítható lenne. Miután befejeztük a térképgyártást, készíthetünk belőle egy prezentációt. Ennek módja nagyon egyszerű, a kurzor segítségével kijelölhetjük, hogy az egyes diákon melyik szövegbuborékok jelenjenek meg. Mikor levetítettem a kész gondolattérképemet, egyből a prezi jutott eszembe. Itt is kicsit hasonló a diavetítés: ráközelít az általam kiválasztott elemekre és a kép dinamikusan mozog az egyes részletek között.
Úgy gondolom, hogy ez egy igazán hasznos alkalmazás, az oktatásban mindenképpen használnám. A felület előnye, hogy közösen is lehet szerkeszteni a gondolattérképet, így akár csoportban is lehet dolgozni egy-egy témán. Összefoglaló órához ideális lehet, így könnyen átismételhetőek a kulcsfogalmak.
Összességében nagyon tetszik ez a program és örülök, hogy mostantól nem a Wordben kell gondolattérképet szerkesztenem, hanem használhatom az erre kitalált felületet.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése