2016. október 4., kedd

Digitális kompentencia

A Nemzeti alaptantervben található egy rész, ami a digitális kompetenciával, annak jelentésével és értelmezésével foglalkozik. Fontos, hogy ezt le tudjuk vetíteni saját szaktárgyainkra (esetemben a történelemre és a németre) és alkalmazni tudjuk. A szövegből kiemelnék egy szerintem nagyon lényeges részletet: "A tanulónak (...) ismernie kell az elérhető információ hitelessége és megbízhatósága körüli problémákat, valamint az ezek kiszűrésére használatos alapvető technikákat." Úgy gondolom, hogy az egyik legfontosabb dolog, megtanítani a gyerekeket a megfelelő helyen való kutatásra és a felesleges vagy nem reváns információk kiszűrésére. Egy általános vagy középiskolás, történelmet tanuló gyerek ma már szinte biztosan nem megy el könyvtárba kutatni. Egyrészt nem várják el tőle, másrészt otthon az interneten egyszerűbben és gyorsabban megtalál mindent. De valóban a helyes tartalomra bukkan majd rá? Ez az, amit talán ők még nem éreznek annyira, hiszen nem feltétlenül hívják fel a figyelmüket rá, hogy mennyi téves adat terjedhet az interneten. Ezért rendkívül fontosnak tartom, hogy a diákokat majd a jövőben segítsem, hogy az internet segítségével hol tudnak hasznos információkat keresni.

Emelett szeretném még kiemelni a különböző alkalmazások megismertetését a tanulókkal. Az interneten több olyan felület fellelhető, ahol a gyerekek játékos, kreatív módszerekkel tanulhatnak. Történelem órán érdemes megmutatni egy-egy ilyen oldalt, sőt, akár a tanév során néhány órát felépíthetünk a segítségükkel. Így a diákok megismerkednek ezekkel a terekkel és akár később, otthon is felkereshetik őket. Ma már az okostelefonokra is gyártanak tanulást segítő alkalmazásokat, például a zanza.tv is rendelkezik ilyennel. Ezekkel mind színesebbé tehetjük a tanulást és motiválhatjuk a gyerekeket. Például jó kis feladat lehet, ha egy online vaktérképen kell bejelölni csatahelyszíneket és ez addig gyakorolható, amíg az összes várost megjegyezte az adott személy. Rengeteg lehetősége van egy történelemtanárnak izgalmas tartalommal előállni az órán, de nagyon fontos, hogy a tanulók is rendeltetésszerűen, körültekintően legyenek képesek használni ezeket, ahogyan azt a Nemzeti alaptanterv is írja.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése