2016. december 6., kedd

Podcast, vodcast

A mai modern világban már mindent ahhoz igazít az ember, hogy neki hogyan lenne a legkényelmesebb. Így van ez ma már a rádiózással is, köszönhetően a podcast elterjedésének. A podcast szó az Apple iPod készülékének "pod"tagjából és az angol "broadcasting" (műsorszórás) szó összerántásából alakult ki. A podcasting lényege, hogy egy felhasználó rendszeresen feltölt hanganyagokat egy csatornára, amit mások követni tudnak. A követők pedig (felülettől és alkalmazástól függően) okostelefonjuk vagy számítógépük segítségével letölthetik a tartalmakat és később akár internetelérés nélkül is meghallgathatják. Vannak ma már olyan alkalmazások, melyek wifi-re csatlakozva automatikusan letöltik a követett podcast csatornák legújabb bejegyzéseit, így mi azt bármikor meghallgathatjuk. Bizonyos értelmezés szerint akkor hallgatunk meg egy bizonyos "rádióadást", amikor csak akarjuk.

A vodcast lényege is tulajdonképpen ugyanaz, mint a podcasté, csak ebben az esetben rendszeresen megosztott videóanyagokról van szó. A vodcasting szó a "video-on-demand" kifejezésből készült mozaikszó, illetve a casting szó összevonásából ered. 

Leendő tanárként nyilvánvalóan az a kérdés merült fel bennem, hogy vajon ezt a népszerű műfajt bele lehet-e illeszteni valahogyan az oktatásba. Úgy gondolom, hogy nem kis munka lenne tanárként egy podcast vagy vodcast csatornát "üzemeltetni". Illetve az is kérdéses, hogy vajon megéri-e. A szakjaimra levetítve a dolgot, történelemből úgy tudnám elképzelni a helyzetet, hogy minden héten készítek egy hanganyagot/videóanyagot azokról a témákról, amiket a héten nem sikerült átbeszélnünk a tanórán. A gyerekeket megkérném, hogy hallgassák meg, esetleg házi feladat is kapcsolódna hozzá. Ideális felület lehetne a hangfelvétel feltöltésére a SoundCloud nevű oldal, ami mindenki számára könnyen elérhető. 
Német nyelvből úgy gondolom, hogy igen hasznos kiegészítést jelenthet egy podcast csatorna készítése, hiszen nyilvánvalóan németül beszélnék rajta. Így a gyerekek gyakorolhatnák a hallásértést és érdekes témákat is fel lehetne dolgozni németül. Vagy akár szavak kifejezések kiejtését és jelentését venném fel, amolyan hangoskönyvként.

Úgy gondolom, hogy nem csak a tanár készíthet egy ilyen jellegű csatornát, hanem akár egy hosszabb projekt keretein belül a diákoknak is kiadhatunk egy ilyen feladatot, például kisebb csoportokra lebontva. Történelemből remekül fel lehetne dolgozni a tananyagon kívüli izgalmas kérdéseket, érdekes eseményeket, élettörténeteket... a lehetőségek tárháza végtelen. 
Német nyelvből is izgalmas lenne egy podcast csatornát készíteni, hiszen a diákok ezáltal próbálgathatnák a nyelvet. Esetleg egymás csatornáját is meghallgathatnák, akár a felmerülő hibákat hallás után kijavíthatnák. 

Ezek most kissé csapongó gondolatok, de a podcast és a vodcast rengeteg lehetőséget rejt magában. Az oktatás szempontjából azonban hátránya lehet, hogy valószínűleg nem kevés munka egy ilyen csatorna működtetése. Tanárként azonban törekedni kell arra, hogy mindig újítsunk és érdekes módszerekkel oktassuk a diákokat.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése